rocky-mountain-NEGATIVE

Очаквани резултати

В резултат от изпълнението на научните изследвания по проекта ще бъдат придобити нови знания в областта на техническите и обществени науки. Изпълнението на дейностите заложени в работните пакети ще доведат до обобщаване, анализ и популяризиране на световния опит и опита на колектива по темата, а специално задачите залегнали в РП5 ще позволят за първи път в България да се изследва как влияят структурирани игрови сценарии във виртуалната и смесена реалност при деца и подрастващи с различни КН за възприятие и познание чрез действие и преживяване в защитена среда. Дейностите по РП3 и РП4 ще позволят подобряване на функционалността на използваните до сега роботизирани технологии и експериментиране с нови. Дейностите по РП6 и РП7, ще позволят изследвания на подходи за създаване на Методология и пилотна Платформа за интегриране на АТ за логопедична терапия с ергономичен модел за използването и. При успешни резултати от тези дейности, колективът ще предложи световно значимо научно достижение в полза на логопедите – методология за комбиниране на АТ с цел проектиране на игрови сценарии за подобряване на комуникативните умения и социална адаптивност на деца и подрастващи в разширена среда. Освен това, ще бъде разработен нов прототип на социално асистиращ робот за нуждите на логопедичната практика. Друга очаквана иновация е генерирането на човекоподобна реч в Платформата чрез генеративен предварително-обучен трансформатор (GPT), което ще позволи развитие на функционалността на асистиращите роботи за разбиране, генериране и изговаряне на текст. Ще се разработят нови методи за количествена оценка на поведението на децата и подрастващите с КН във физическото и виртуалното пространство.
Очаква се разработването на Методологията и протоколите за научни експериментални изследвания, инструкции и информирано съгласие към нея, подготвени от екипа по проекта и разгледани и одобрени от Етичната Комисия на ЮЗУ, да могат да се използват в бъдеще като методика за използване на роботизирани и виртуални структурирани игрови сценарии в логопедичната практика.
В общ план, ще се повиши количеството и качеството на научните изследвания, свързани с проблеми от регионално и национално значение за логопедичната практика, ще се интензифицират връзките на науката с приобщаващото образование, държавните органи и обществото като цяло. Ще се стимулира развитието на знания и умения от ранна детска възраст с фокус върху точните науки и компетентностите за ползване на информационни системи и технологии. Ще се увеличи броя изследователи, работещи в областта на изкуствения интелект. Ще се ускори цифровата трансформация в системата на образованието чрез въвеждане на онлайн съдържание и създаване на онлайн платформи за предоставяне на цифрови терапевтични ресурси за индивидуализирано обучение. Ще се използва капацитета на Центъра за компетентност "Интелигентни мехатронни, eко- и енергоспестяващи системи и технологии" по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
Проектът ще допринесе за повишаване на качеството на образованието и грижите в ранна детска възраст в България, както и ще допринесе всяка детска градина/училище да има подходяща структура, за да предоставя логопедична терапия при липса на логопед или необходимост от телеприсъствие. В по-конкретен план проектът ще допринесе за още иновативни изследвания за приложението на социални роботи в логопедичната практика при деца с говорни и езикови нарушения. Минали научни изследвания получиха голям интерес от страна на родителите и логопедичната общност, а в медиите те бяха подробно отразени в две предавания на БНТ2 - Знание.БГ, едно предаване на Нова ТВ, по БНТ радио, в социалните медии и на редица сайтове за новини в Интернет. Ще продължим и разширим научните изследвания в тази област, тъй като научно доказахме, че децата с КН са по-мотивирани и практикуват речевите си и езикови умения по-ефективно със социалните роботи асистенти. Ще се удовлетворят и желанията на родителите42 на деца с КН за по-честа логопедична интервенция подобрена със социални роботи, която те да могат частично да използват и в къщи. Прилагайки и други иновативните методологии за структурирани игри с цел логопедична рехабилитация в семейна среда, родителите на тези деца ще имат възможност да бъдат ко-терапевти и да бъдат напътствани дистанционно от логопедите. Телеприсъствие на логопедични сесии подобрени с роботи и разширена виртуалност в логопедичните и ресурсни центрове или логопедични кабинети в училище ще осигури правото на децата с KH за устойчиво развитие на речевите си и езикови умения, както и на социалните си и граждански компетенции. Участието на децата от ранна детска възраст в структурирани игрови сценарии с асистиращи технологии ще насърчи осведомеността им относно потенциала на иновативните технологии в образованието и живота като цяло. Ще се запознаят с нови форми на човеко-машинен интерфейс работещи в разширена реалност и използващи ИИ. Ще бъдат положени основите на използването на облачни услуги за разбиране на говор/текст, генериране на човекоподобен текст и изговарянето му. Използването на новите технологии още, в ранна детска възраст ще положи основите за по-късен успех в живота по отношение на образованието и социална адаптация на децата с КН.
Очаква се, че чрез логопедични терапевтични инструменти, базирани на роботизирани системи и разширена реалност с елементи на ИИ, практикуването на социални комуникации с други хора и моделите на поведение в ежедневието в защитена среда ще бъдат трансферирани в реалния живот.
Проектът по същество е мащабен и изключително мултидисциплинарен, което води до много голям потенциал за научно развитие на колектива, а експерименталните изследвания с планираните за закупуване иновативни технологии ще доведат до повишаване на квалификацията на членовете на екипа. Ще се наградят и доразвият по иновативен начин научните постижения на колектива в тематичните области чрез изследване на нови видове социално асистиращи роботи, виртуална и смесена реалност, нови технологии за количествена оценка на невербални социални сигнали и използване на големи модели за ОЕЕ. Ще се повишат дигиталните компетенции на студентите и преподавателите по логопедия за проектиране на логопедични сценарии и за количествена оценка на ефикасността на
логопедичната терапия. В резултат на участието на екипа в международни конференции на високо ниво се очаква да бъдат докладвани и обсъдени поставените задачи, което ще доведе до по-добри резултати и установяване на контакти със специалисти в областта. В рамките на проекта ще се повиши научния потенциал на ИР и ще се осигури кариерно израстване, обвързано с резултатите от научната дейност за двама доценти, двама докторанта и един постдокторант. Ще се повиши образователния и научен потенциал на ИР и УниБИТ за програмиране на роботи и виртуално моделиране, за използване на ИИ за обработка и анализ на реч, познаване и използване на визуалното програмиране и др. Ще бъдат придобити специфични знания и умения, ориентирани към етични принципи за анализ, оценка на въздействието и осмисляне на законовите и етичните аспекти при използване на ИИ. Ще се осигури кариерно израстване за един постдокторант и двама доценти от УниБИТ. Ще се повиши образователния и научен потенциал на ЮЗУ за обучение на студенти и докторанти за използване на асистиращи технологии в логопедичната терапия. Ще се осигури кариерно израстване за двама постдокторанти, двама доценти и двама докторанти от ЮЗУ. Ще се установят трайни научни сътрудничества и участие в научна мрежа. Постигнатите фундаментални научни изследвания ще осигурят база за следващи научно-приложни изследвания и обогатяване на учебни и докторантски курсове в двете висши училища и научната организация, което гарантира устойчивост на проекта.
Иновативна методология за интегриране на асистиращи технологии в логопедичната терапия при деца и подрастващи
Договор КП-06-Н67/1 от 12.12.2022 
С финансовата подкрепа на Фонд "Научни изследвания"
Image